Szukaj
Close this search box.

Franczyza restauracji czy marka własna – które rozwiązanie wybrać? Podpowiadamy

Udostępnij artykuł
Franczyza restauracji czy marka własna – taniezmywanie.pl

Działalność w branży gastronomicznej wielu jawi się jako sielanka, ale w rzeczywistości częściej jest pełna wyzwań i stresu. Szczególnie trudno jest na początku, dlatego niektórzy entuzjaści gastronomii, zamiast budować markę własną, decydują się rozwijać pod okiem doświadczonego partnera. Czy franczyza restauracji to dobry pomysł, czy może lepiej działać w pojedynkę?

Co to jest franczyza? Franczyza restauracji a marka własna

Czym różni się franczyza restauracji od marki własnej? Franczyza oznacza specyficzny sposób prowadzenia działalności gospodarczej, który polega na działaniu pod szyldem innej marki. Tzw. franczyzobiorca otrzymuje możliwość działania pod znaną marką, a w zamian zgadza się na działanie według jej zasad. Menu restauracji franczyzowej zwykle jest z góry ustalone. Zazwyczaj nie ma również możliwości swobodnego ustalania cen. Franczyzobiorca otrzymuje jednak cały know-how, pomoc techniczną i handlową. Nie musi się także martwić o marketing, ponieważ odpowiada za niego sieć. Jak nietrudno się domyślić, takie rozwiązanie ma zarówno zalety, jak i pewne wady. Czytaj dalej, aby sprawdzić, co przeważa.

Sprawdź również: HACCP w gastronomii – jak wdrożyć ten system do restauracji?

Franczyza restauracji – gotowy pomysł na biznes

Na pytanie „Na czym polega franczyza?” można więc odpowiedzieć, że jest to gotowy pomysł na biznes, prowadzony najczęściej pod rozpoznawalną marką. Zasady współpracy w ramach franczyzy są określane przez franczyzodawcę – najczęściej franczyzobiorcy nie pozostawia się zbyt wiele swobody w zakresie zarządzania lokalem. Działalność pod znaną marką zapewnia jednak klientów już od pierwszego dnia działalności. Ponadto franczyza w gastronomii zapewnia dostęp do bardzo szerokiego zakresu wiedzy, która na pewno przyda się także wtedy, gdy zapragniesz stworzyć kolejny lokal pod marką własną. Franczyzodawca pomaga także przy wyposażeniu lokalu, zatrudnianiu personelu itp. Zwykle marka, pod której „parasolem” działa restauracja franczyzowa, ma też własnych dostawców. Dzięki temu start w branży gastronomicznej jest znacznie prostszy.

Franczyza – koszty

Ze względu na działalność pod znaną marką franczyza zazwyczaj jest mniej ryzykowna niż marka własna. Koszty franczyzobiorcy są jednak dość wysokie. Zwykle musi on samodzielnie opłacić wynajem lokalu, wyposażenie i personel, tak jak przy niezależnej działalności. Ponadto ponosi jednak również koszty licencji, czyli prawa do operowania pod szyldem danej marki. Opłata licencyjna zazwyczaj jest uiszczana „z góry” – jej wniesienie pozwala na korzystanie z wszystkich przywilejów wynikających z umowy franczyzowej, czyli:

  • prawa do korzystania z logo marki,
  • dostępu do dostawców,
  • możliwości korzystania z receptur marki,
  • pakietu szkoleń.

Dodatkowo franczyzobiorca jest zobowiązany do dzielenia się zyskami z franczyzodawcą. Opłata jest stała lub ustalana procentowo, w zależności od zapisów umowy. Dlatego też franczyza restauracji jest bardziej ograniczająca od samodzielnej działalności. Dochody często odnotowuje się już od pierwszego miesiąca, ale uzyskanie takiego ich poziomu, jak podczas działalności pod marką własną, jest znacznie trudniejsze.

Marka własna – biznes budowany od podstaw

Przy prowadzeniu restauracji franczyzowej nie ma wiele miejsca na kreatywność czy swobodne działanie. Dlatego osoby mające pasję do gastronomii i wiele własnych pomysłów często wymierają samodzielną drogę. Marka własna daje przedsiębiorcy pełną kontrolę nad wystrojem lokalu, menu, klimatem czy sposobem działania. Wiąże się to jednak ze znacznie większą odpowiedzialnością i ryzykiem błędów

Prowadząc restaurację samodzielnie, można zyskać satysfakcję w budowaniu jej od podstaw. Możesz też decydować o jej rozwoju i dokonywać dowolnych zmian. Jeśli jednak nie masz wystarczająco kreatywności, samozaparcia oraz wiedzy, nietrudno o potknięcia, które mogą doprowadzić nawet od bankructwa biznesu.

Własna marka to idealne rozwiązanie dla osób, które chcą samodzielnie tworzyć menu i klimat swojej restauracji. Należy jednak pamiętać, że jest to rozwiązanie obarczone większym ryzykiem.

Jak stworzyć własną markę, aby zarabiać więcej?

Własna marka to także większy potencjał zarobków. W tym przypadku nie musisz się z nikim dzielić swoimi przychodami (z wyjątkiem fiskusa), dlatego są one praktycznie nieograniczone. Tego typu biznesy są jednak obarczone znacznie wyższym poziomem ryzyka, dlatego warto unikać inwestowania dużych sum na starcie. Własna działalność pozwala na podejmowanie inwestycji etapami i stopniowy rozwój, co może być świetnym rozwiązaniem. Dlatego też niektórzy początkujący biznesmeni w gastronomii zaczynają od food trucków lub innych tańszych w realizacji konceptów.

Znakomitym sposobem na oszczędność przy zakładaniu marki własnej jest też wynajem sprzętu. Nie musisz kupować nowej zmywarki, pieca czy chłodziarki, które w zależności od rozmiaru i funkcji mogą kosztować po kilkadziesiąt tysięcy złotych. Często lepszym rozwiązaniem jest ich wynajęcie – wówczas możesz korzystać ze sprzętu już za kilkaset złotych miesięcznie (nawet takiego klasy premium).

Franczyza restauracji czy marka własna?

Które rozwiązanie wybrać? Wiele zależy od indywidualnych potrzeb i predyspozycji. 

Franczyza ma zalety takie jak:

  • działalność pod szyldem znanej marki – brak konieczności pracowania na renomę i klienci obecni już od pierwszego dnia działalności;
  • dostęp do know-how franczyzodawcy – szeroki zakres wiedzy o prowadzeniu biznesu gastronomicznego;
  • wsparcie od franczyzodawcy – doradztwo, dostęp do dostawców;
  • brak wydatków na marketing – o reklamę dba sieć franczyzowa;
  • gotowe menu – znacznie mniejszy nakład pracy przy otwieraniu restauracji i szkoleniu pracowników kuchni;
  • niższe ryzyko – niewielkie ryzyko niepowodzenia czy bankructwa.

Marka własna to jednak:

  • całkowita wolność w zakresie kształtowania własnego biznesu – możliwość decydowania o każdym najdrobniejszym aspekcie;
  • większe możliwości rozwoju – możliwość szybkiego odpowiadania na zapotrzebowanie klientów, trendy w branży, rozbudowy biznesu itp.;
  • nieograniczone zyski – brak opłat licencyjnych.

Nie da się stwierdzić, aby którekolwiek z przedstawionych rozwiązań było „lepsze”. Mają one po prostu zupełnie inne zalety i ograniczenia. Własna marka będzie odpowiednim rozwiązaniem dla osób z wizją i pasją, a także niebojących się wziąć całej odpowiedzialności za powodzenie biznesu na siebie. Franczyza restauracji zapewnia natomiast łatwiejszy start i może być bardziej odpowiednia dla osób bez dużego doświadczenia w specyficznej branży gastronomicznej.

Chcesz dowiedzieć się więcej o gastronomii, wyposażeniu i prowadzeniu lokalu oraz poznać odpowiedzi na pytania jak zbudować własną markę lub jak zostać franczyzobiorcą? Sprawdź pozostałe treści na naszej platformie!

Udostępnij artykuł
Tagi:
Zobacz również:
Zmywarka kompaktowa GS630 wynajmij już od 556 PLN
sprawdź ofertę
Zmywarka podblatowa UC Series wynajmij już od 330 PLN
sprawdź ofertę
Zmywarka tunelowa PT Series wynajmij już od 739 PLN
sprawdź ofertę
Previous slide
Next slide