Posiłki spożywane na świeżym powietrzu, w otoczeniu zieleni i przy promieniach słońca zawsze smakują lepiej. Dlatego gdy tylko zaczyna się robić ciepło, ogródki restauracyjne wyrastają jak grzyby po deszczu. Dla właścicieli lokali atrakcyjny ogródek gastronomiczny to dobry sposób na przyciągnięcie klientów i zwiększenie zysków. Jak go zorganizować? Sprawdź nasze wskazówki!
1. Ogródek restauracyjny – po pierwsze formalności
Przede wszystkim warto wiedzieć, że ogródek restauracyjny mogą bez żadnych ograniczeń zorganizować tylko przedsiębiorcy będący właścicielami terenu, na którym ma on stanąć. Lokale gastronomiczne w miastach znacznie częściej są jednak dzierżawione, a przylegający do nich teren (np. chodnik, pas ruchu) znajduje się pod zarządem magistratu. W takim przypadku na ogródek piwny lub restauracyjny trzeba uzyskać specjalną zgodę.
Aby utworzyć ogródek gastronomiczny na terenie publicznym, należy uzyskać zgodę od urzędu miasta lub gminy, a także zarządcy drogi. Co więcej, ogródek przy restauracji musi spełniać kilka wymogów przestrzennych. Tym najważniejszym jest konieczność pozostawienia 1,5 metra szerokości chodnika do swobodnego poruszania się pieszych.
Zazwyczaj uzyskanie zezwolenia na ogródek piwny przy lokalu wymaga złożenia:
- odpowiedniego wniosku z odręcznym podpisem,
- szczegółowego planu sytuacyjnego ogródka wraz z zatwierdzonym projektem organizacji ruchu i innymi dokumentami wymaganymi przez zarządcę,
- projektu zawierającego wizualizację, opis materiałów konstrukcyjnych, ich kolorystykę oraz sposób montażu umieszczanego urządzenia/naniesienia,
- odpisu z KRS lub CEIDG – jeżeli wnioskodawca jest podmiotem prowadzącym działalność gospodarczą.
W szczególnych sytuacjach mogą być wymagane również inne dokumenty. Więcej informacji można uzyskać we właściwym urzędzie miasta lub gminy.
Należy również wiedzieć, że stworzenie ogródka restauracyjnego wiąże się z opłatą – jej wysokość jest zwykle ustalana w stosunku do jego powierzchni. Zanim przystąpisz do załatwiania formalności, upewnij się również, że Twój lokal „udźwignie” dodatkowych gości. Oznacza to bowiem większe obciążenie kuchni czy zmywarek. Ponadto otwarcie ogródka zwykle będzie wymagało zatrudnienia dodatkowego personelu.
Może Cię również zainteresować: Jak wybrać profesjonalną zmywarkę do kawiarni?
2. Jak urządzić ogródek gastronomiczny?
W ciepłe dni już sama możliwość zjedzenia lub wypicia na świeżym powietrzu jest atrakcyjna z punktu widzenia gości. Odpowiednia organizacja ogródka gastronomicznego może być jednak ważniejsza niż myślisz. Po pierwsze należy się zastanowić nad optymalnym wykorzystaniem dostępnej przestrzeni. Każdy ogródek restauracyjny zapewnia cenne dodatkowe miejsca do siedzenia, dlatego warto się postarać o to, aby było ich jak najwięcej. Jednocześnie zbyt „zatłoczony” ogródek będzie po prostu niekomfortowy dla gości, a często także dla obsługi. Pamiętaj więc o tym, aby było możliwe swobodne poruszanie się pomiędzy stolikami i doniesienie do każdego z nich zamówionych pozycji z menu.
Ogródek przy restauracji, pubie czy kawiarni musi też zachęcać do dłuższego spędzenia czasu. W związku z tym warto zadbać o komfortowe wyposażenie. W zależności od charakteru miejsca mogą to być stoliki i krzesła, ale też fotele czy wygodne kanapy. W mniej zobowiązujących okolicznościach sprawdzą się np. leżaki, wiszące fotele brazylijskie czy nadal popularne meble z palet, oczywiście z miękkimi siedziskami. Wyposażenie musi pasować do typu i atmosfery lokalu. Należy również postawić na elementy odporne na warunki atmosferyczne. W przeciwnym razie ryzykujesz, że po udanym sezonie będą się nadawać tylko do wyrzucenia.
3. Ogródek przy restauracji – zadbaj o atmosferę
Aby ogródek przy restauracji prawdziwie przyciągał, warto się zastanowić, w jaki sposób może się odróżnić od reszty. Będzie to miało ogromne znaczenie przede wszystkim wtedy, gdy Twój lokal sąsiaduje z innymi restauracjami, pubami czy kawiarniami. Najchętniej uczęszczane ogródki gastronomiczne to te, które tworzą unikalną atmosferę. W jej stworzeniu pomogą np. rośliny – dzięki nim można stworzyć spokojną enklawę nawet w centrum dużego miasta. Warto też postawić na niecodzienne dodatki i dekoracje – np. makramy w stylu boho, rekwizyty z minionej epoki czy huśtawkę. Często dzięki nim goście chętnie robią sobie zdjęcia w ogródku, co zdecydowanie pomaga w wypromowaniu lokalu! Bardzo ważne jest również oświetlenie – girlandy zawieszone nad głowami gości, lampki stojące na stołach czy kolorowe lampy wiszące pomogą stworzyć unikalny klimat i zapewnić gościom komfort także po zmroku.
4. Ogródek restauracyjny atrakcyjny niezależnie od pogody
Gdy zainwestujesz już w ogródek restauracyjny, dobrze jest zadbać o to, aby był on użytkowany jak najczęściej. Każdy dodatkowy gość to bowiem większe przychody dla Twojego lokalu. Dlatego sezonowy ogródek gastronomiczny powinien być przygotowany na każde warunki atmosferyczne. Nie zapominaj o zadaszeniu, które ochroni przed palącym słońcem czy nagłymi opadami. Najczęściej stosuje się po prostu parasole, ale znakomitym rozwiązaniem może być też wybudowanie pergoli, szklanego dachu lub innego mniej typowego zadaszenia.
Aby goście chętnie przebywali na zewnątrz także w chłodniejsze dni lub wieczory, zaopatrz się w przytulne koce. Dobrym pomysłem może być też inwestycja w lampy grzewcze, np. gazowe lub na podczerwień. Dzięki nim bez trudu przedłużysz sezon ogródkowy!

5. Ogródek piwny – wyposażenie odpowiednio zabezpieczone
Nie możesz zapominać również o bezpieczeństwie. Niestety może się zdarzyć, że komuś za bardzo spodobają się rzeczy, które tworzą Twój ogródek piwny. Wyposażenie należy więc odpowiednio zabezpieczać przy każdym zamknięciu lokalu. Ogródek powinien być zorganizowany w taki sposób, aby jego zabezpieczenie (oraz „odbezpieczenie” przy otwarciu) nie zabierały zbyt dużo czasu. Jest to niezbędne nie tylko ze względu na ryzyko kradzieży, ale także ze względów bezpieczeństwa związanych z możliwością wystąpienia np. wichury. Jednym z najprostszych rozwiązań jest specjalna linka stalowa lub łańcuch, którymi łączy się wszystkie elementy wyposażenia.
Ogródek restauracyjny to nie jedyna rzecz, która może Ci pomóc w zwiększeniu obrotów w lokalu. Sprawdź również inne porady dla branży gastronomicznej na naszym blogu.