Szukaj
Close this search box.

Jak otworzyć herbaciarnię? 5 ważnych rad

Udostępnij artykuł
Jak otworzyć herbaciarnię - 5 rad

Polacy znajdują się w światowej czołówce, jeśli chodzi o ilość spożywanej herbaty. Tymczasem w ofercie gastronomicznej brakuje miejsc poświęconych temu napojowi. Na rynku zdecydowanie dominują kawiarnie, choć zainteresowanie miejscami, w których serwuje się głównie herbatę, jest duże, szczególnie w miastach. Dlatego może to być świetny pomysł na biznes! Dowiedz się, jak otworzyć herbaciarnię.

Własna herbaciarnia – czego potrzebujesz?

Herbaciarnia może być bardzo dobrym pomysłem na biznes. Coraz szersze grono Polaków staje się smakoszami różnych gatunków herbaty i chętnie próbuje mniej typowych odmian tego napoju. Klimatyczna i zaciszna herbaciarnia może być również świetnym miejscem dla osób pracujących zdalnie, uczniów czy studentów, stanowiąc alternatywę dla kawiarni. Jednocześnie pijalnia herbaty (najlepiej połączona ze sklepikiem, w którym można kupić wszystko, co potrzebne do jej parzenia w domu) nie jest trudnym biznesem dla początkujących.

Jak otworzyć herbaciarnię? Co jest niezbędne? Na początku na pewno potrzebujesz zaangażowania i pasji. Własny biznes często wymaga pracy nawet po kilkanaście godzin dziennie. Bez odpowiedniego entuzjazmu i motywacji jego „rozkręcenie” będzie zatem trudne. 

Oczywiście niezbędny będzie też kapitał. Jak wysoki? To zależy od wielu czynników. Na początku największe koszty generuje sam lokal. Mimo iż wyposażenie herbaciarni jest raczej proste, to wynajem odpowiedniej przestrzeni i przystosowanie jej do tego typu działalności zapewne pochłoną spore kwoty. Mimo wszystko jednak herbaciarnia zazwyczaj jest znacznie tańsza w założeniu niż np. restauracja

Tylko od Ciebie zależy natomiast to, ile można zarobić na herbaciarni. Biznes, który „wstrzeli się” w potrzeby lokalnego rynku, może być dochodowy, a w przypadku sukcesu jednego lokalu możesz zacząć budować ich sieć, co stwarza nieograniczone możliwości zarobku.

Jak otworzyć herbaciarnię – porady

Jesteś przekonany, że herbaciarnia to biznes dla Ciebie? Jego założenie może być najlepszą decyzją w Twoim życiu, ale należy się do niej dobrze przygotować. Jak otworzyć herbaciarnię? O czym pamiętać na samym wstępie? Sprawdź poniższe porady!

1. Własna herbaciarnia – zbadaj rynek

Nawet jeśli wydaje Ci się, że herbaciarnia to dobry pomysł na biznes, nie pomijaj badania rynku. Sprawdź, czy w Twoim mieście jest popyt na tego typu usługi. Zbadaj działające już firmy o takim samym lub podobnym profilu, przeprowadź badania konsumenckie. Możesz zacząć od pytania znajomych lub np. przygotować krótką ankietę do wypełnienia w internecie. Sprawdź, czy w Twoim mieście znajdują się miłośnicy herbaty. Warto przeanalizować również dane dotyczące pracowników zdalnych i ich zwyczajów – coraz więcej osób chętnie wychodzi z domu, aby pracować w kawiarniach lub innych podobnych przestrzeniach. Być może w Twojej okolicy jest popyt na miejsce, które zapewni optymalne warunki do pracy.

2. Jak założyć herbaciarnię – znajdź odpowiednie miejsce

Aby Twoja herbaciarnia przyciągała klientów, musi być dogodnie usytuowana. Oczywiście do najlepszych lokalizacji należą te w centrach miast, szczególnie przy intensywnie uczęszczanych deptakach, jednak takie lokale zazwyczaj są drogie. 

Jeśli wiesz, że w Twojej okolicy jest wielu pasjonatów herbaty, którzy chętnie pokonają dłuższy dystans, aby napić się na miejscu lub zakupić do domu nowe gatunki, wystarczy lokalizacja z dobrym dojazdem i parkingiem oraz połączeniem komunikacją zbiorową (np. w centrum handlowym). 

Dobrym pomysłem może być też pijalnia herbaty w pobliżu dużego osiedla mieszkaniowego – dzięki temu przyciągniesz pracowników zdalnych i osoby chcące zrelaksować się w przyjemnym miejscu poza domem. W ten sposób zdobędziesz też więcej klientów kupujących herbatę do domu.

3. Herbaciarnia – menu i oferta

Należy dobrze zastanowić się, co powinna oferować Twoja herbaciarnia. Menu nie musi obejmować tylko herbaty! Warto uzupełnić je o kawę czy czekolady na gorąco, a być może nawet napoje alkoholowe (np. piwo, wino, grzańce, szprycery). W letniej ofercie bez wątpienia powinny znaleźć się różnorodne herbaty na zimno, a także inne napoje (np. lemoniady, świeżo wyciskane soki, koktajle owocowe itp.). 

Nie należy zapominać też o jedzeniu, które zachęci Twoich gości do dłuższego przebywania w lokalu i zostawiania w nim wyższych sum. Mogą to być nawet proste przekąski i desery (kanapki, tortille, tosty, ciasta, ciasteczka itp.), ale warto je efektownie wyeksponować. Biznesplan herbaciarni powinien brać pod uwagę, skąd pozyskasz sprzedawane produkty, a znalezienie dobrych dostawców (zarówno wielu gatunków herbaty, jak i pozostałych elementów oferty) jest bardzo istotne.

Herbaciarnia – menu

Ciastka, kawa, przekąski czy śniadania stanowią idealne uzupełnienie menu herbaciarni. Dzięki nim przyciągniesz więcej gości i zatrzymasz ich na dłużej!

4. Wyposażenie herbaciarni

Herbaciarnia nie wymaga zakupu dużej ilości specjalistycznego sprzętu czy narzędzi. Dzięki temu ryzyko związane z biznesem jest mniejsze. Podstawowe wyposażenie herbaciarni obejmuje:

  • witryny i regały ekspozycyjne,
  • ladę/bar,
  • stoliki i krzesła,
  • sprzęt do zaparzania,
  • wagę elektroniczną,
  • akcesoria do pakowania. 

Duże znaczenie w tego typu lokalu mają naczynia, w których podawane będą napoje. Piękna porcelana zdecydowanie wpłynie na doznania gości i sprawi, że pijalnia herbaty zapadnie w ich pamięć. Naczynia muszą być jednak również solidne i wytrzymałe – przystosowane do intensywnej eksploatacji i częstego mycia w wysokich temperaturach. Warto mieć na wyposażeniu herbaciarni wydajne zmywarki podblatowe, które zmieszczą się pod ladą lub barem, umożliwiając szybkie i wygodne mycie zastawy. Na rynku dostępne są specjalne modele przystosowane do mycia porcelany czy szkła, które idealnie sprawdzą się w tego rodzaju lokalu.

Sprawdź też: Zmywarka do szkła – jaka powinna być zmywarka barowa?

5. Jak założyć herbaciarnię – nie zapominaj o reklamie

Wbrew pozorom nie wszystkie wiadomości rozchodzą się błyskawicznie pocztą pantoflową. Jeśli chcesz, aby Twoja herbaciarnia od początku tętniła życiem, musisz się reklamować. Warto zacząć jeszcze przed oficjalnym otwarciem, aby podsycić zainteresowanie potencjalnych gości. Obecnie możliwości reklamy w internecie jest sporo, a ponadto wcale nie wymaga ona dużych inwestycji. Możesz się ogłaszać nawet za darmo – np. w lokalnych grupach w social mediach czy też w społecznościach skupiających wielbicieli herbaty. Warto ponadto wykorzystać płatne reklamy na portalach społecznościowych czy w Google, aby klienci mogli łatwo trafić na informacje o Twoim lokalu.

Interesują Cię inne informacje o gastronomii i prowadzeniu biznesu w tej branży? Zapraszamy na nasz blog, gdzie znajdziesz mnóstwo przydatnych treści.

Udostępnij artykuł
Tagi: ,
Zobacz również:
Zmywarka kompaktowa GS630 wynajmij już od 556 PLN
sprawdź ofertę
Zmywarka podblatowa UC Series wynajmij już od 330 PLN
sprawdź ofertę
Zmywarka tunelowa PT Series wynajmij już od 739 PLN
sprawdź ofertę
Previous slide
Next slide